De adviseur naast de ondernemer
“Vooruit kijken, dat is Chris van Antwerpen ten voeten uit. Ik heb hem leren kennen als een ondernemer van nu. Hij is sterk in het bedenken van creatieve oplossingen. Dat bewees hij eens te meer tijdens de coronacrisis. Hij doet alles om verder te komen en is zich daarbij bewust van zijn eigen kwaliteiten. De investering in online boekhouden is een goede. Meer dan ooit kan hij nu prognoses maken, grip houden en bijsturen.”
Senior assistent-accountant Maurice Madasim is klantbeheerder van GBG in Goes. Tot voor kort kende hij GBG vooral vanwege de belettering van de auto’s van Schipper Accountants en andere print, press & sign opdrachten. Hij kwam in contact met Chris nadat zijn collega de eerste contacten had gelegd. “Het was duidelijk dat er op dat moment nauwelijks sprake was van automatisering. In feite zat heel veel kennis in het hoofd van Jan, de vader van Chris. Met zijn vertrek werd de behoefte aan inzicht bij Chris groter. Samen hebben we bekeken wat de huidige stand van zaken was, waar Chris naar toe wilde en hoe wij dit voor hem konden vormgeven. Vervolgens hebben we bekeken welke (branche)pakketten gebruikt worden en welke informatie Chris per afdeling nodig heeft.”
”Alle relevante financiële cijfers brengen we voor Chris samen in een overzichtelijk financieel dashboard. Aan de hand van duidelijke grafieken en tabellen tonen we de belangrijkste managementrapportages voor de verschillende disciplines.”
Overzichtelijk financieel dashboard
Naast het opnieuw inrichten van de financiële administratie, begeleidden Maurice en zijn P&O collega Astrid de Zeeuw Chris bij het werven en selecteren van een administrateur. “De afspraken liggen nu zo dat de administrateur alle financiële boekingen doet, via Basecone, het handige scan en herken-pakket, en Twinfield. Wij kijken op de achtergrond mee en zijn altijd bereikbaar als er vragen zijn. Alle relevante financiële cijfers brengen we voor Chris samen in een overzichtelijk financieel dashboard. Aan de hand van duidelijke grafieken en tabellen tonen we de belangrijkste managementrapportages voor de verschillende disciplines.”
Toekomstgericht ondernemen
Dat dit laatste goed werkt, bleek laatst weer toen Chris op de eerste dag van de maand contact opnam met Maurice. “Hij belde mij enthousiast en vroeg of ik de cijfers van de maand ervoor al gezien had. Het is leuk daar vervolgens samen over te sparren en onze verwachtingen voor de komende maanden te bespreken. Natuurlijk heeft Chris op ieder moment real-time inzicht in de cijfers, maar vergelijken doen we natuurlijk graag op basis van weken, maanden of jaren. Toch is Chris er de man niet naar om veel naar het verleden te kijken. Waar vorige generaties vooral achteruit keken, is deze generatie ondernemers duidelijk gericht op de toekomst. Chris is daarvan een goed voorbeeld.”
De ondernemer naast de adviseur
“Automatisering is bij GBG heel belangrijk. Daarmee willen we alle interne processen optimaliseren, maar ook alles wat onze klanten aangaat. Orders, facturen, maar ook aanpassingen in bijvoorbeeld ontwerpen; het is allemaal direct inzichtelijk. Zo kunnen we onze klanten sneller van dienst zijn. Intern hebben we met Schipper Accountants een grote stap gezet naar een nieuw online financieel pakket. Dat is mijn vakgebied niet, maar door het handige financiële dashboard heb ik toch volledig grip op de zaak.”
Chris van Antwerpen is directeur van GBG in Goes. Deze full-service dienstverlener is sterk in print, press & sign. Zo biedt GBG ondernemers een breed scala aan diensten, waaronder drukwerk, in grote of kleine oplagen, (grootformaat) printwerk, auto- en gevelbelettering, verpakkingen en displays en zelfs het ontwerpen en bouwen van beursstands. “In alles wat we doen focussen we nadrukkelijk op innovatie en vernieuwing”, legt Chris uit.
Intensief traject
Na het terugtreden van zijn vader Jan, voelde Chris de behoefte om een beter en meer actueel inzicht te hebben in de financiële kant van het bedrijf. Hij vroeg Schipper Accountants om dat traject samen vorm te geven. “Hun verhaal sloot precies aan bij wat ik beoogde: met twee muisklikken tot op de dag nauwkeurig inzicht in de financiën. Het inrichten werd volledig door Schipper verzorgd. Ze gingen zelfs zo ver dat ze de gegevens van vorige boekjaren hebben opgevraagd. Zo kunnen we direct ook jaren vergelijken. Uiteindelijk was onze casus nog best ingewikkeld. We hebben uiteenlopende disciplines binnen ons bedrijf en ik wou ook graag per discipline inzicht krijgen. Ik wil namelijk niet uitsluitend sturen op bedrijfsbrede cijfers.”
“Wat prettig is, is dat ik nauwelijks omkijken heb gehad naar dit nieuwe financiële pakket. Het vertrouwen dat ik direct bij de eerste kennismaking al had, bleek terecht te zijn.”
Samenwerken in vertrouwen
Tot op heden is Chris meer dan tevreden over de samenwerking met Schipper en klantbeheerder Maurice Madasim in het bijzonder. “Wat prettig is, is dat ik nauwelijks omkijken heb gehad naar dit nieuwe financiële pakket. Het vertrouwen dat ik direct bij de eerste kennismaking al had, bleek terecht te zijn. Maurice en zijn collega’s hebben heel goed begrepen wat ik wil. Met het financiële dashboard dat speciaal voor mij is ingericht, zie ik in één oogopslag hoe we ervoor staan. Dat werkt heel fijn. Maar dat is niet het enige. Wat ik bijzonder waardeer is de manier waarop ik word bijgestaan. De coronacrisis is daarvan een goed voorbeeld. Maurice belde mij zelf proactief op om enkele goede adviezen te delen. Dat vind ik belangrijk. Prettige bijkomstigheid daarbij is dat we op één golflengte zitten. We zijn van dezelfde generatie en begrijpen elkaar.”