Geen vuiltje aan de lucht
Alles gaat voortvarend en er lijkt geen vuiltje aan de lucht. Toch kan er met u ook iets gebeuren waardoor u (tijdelijk) niet inzetbaar bent om uw bedrijf te leiden. De vraag is dan wat de gevolgen zijn voor uw bedrijf, uw medewerkers en uw gezin.
Impact is groot
De kans op een dergelijke situatie lijkt klein, maar de impact die ontstaat als het wel gebeurt is altijd erg groot. Dat is zeker het geval als de onderneming er niet op is voorbereid. Voordat u het weet komt de continuïteit in gevaar. Offertes met opdrachtgevers moeten kunnen worden ondertekend, inkopen moeten worden gedaan, het betalingsverkeer moet doorgaan en contracten moeten rechtsgeldig kunnen worden afgesloten. Is dit niet het geval dan kan het vertrouwen van medewerkers, klanten en leveranciers afnemen met alle gevolgen van dien.
Verlaag de impact
Toch zijn er voldoende mogelijkheden om uw naasten, personeel en vertrouwenspersonen goed voor te bereiden op een situatie waarin u niet in staat bent om zelfstandig te handelen. Los van de emotionele impact is het belangrijk om snel en zakelijk te handelen om het vertrouwen in de onderneming zo hoog mogelijk te houden. Stel een waarnemer aan die u tijdens uw afwezigheid (juridisch) kan vertegenwoordigen. Dit kan een key person uit het bedrijf zijn maar ook een onafhankelijk iemand van buiten het bedrijf. Maak een actueel bedrijfsplan. En stel met een notaris een (levens)testament op. Het is aan te bevelen om dit alles te verpakken in een stappenplan zodat uw naasten, personeel en vertrouwenspersonen weten waar zij de belangrijkste informatie kunnen terugvinden.
Alleen u kunt de impact verlagen. Er is dus maar één brandende vraag: Hoe is dit bij u geregeld?